Thursday, April 22, 2010

Romania si Carcotasii


In Toronto unde locuiesc deja de cativa ani nu am posibilitatea sa urmaresc prea multe posturi TV romanesti. Singurele posturi din Romania la care am acces sunt Antena 3 si Realitatea TV, ambele online. Ma informez de pe aceste doua posturi despre ce se intampla in Romania de ani de zile. De asemenea, am si o emisiune preferata pe care o urmaresc online – Cronica Carcotasilor. Saptamana de saptamana, cei doi Carcotasi isi uploadeaza emisiunea pe site-ul lor, spre deliciul celor din Diaspora, care nu pot urmari Prima TV la fel ca si cei de acasa.

Am inceput sa urmaresc Cronica nu chiar din 2000 de cand s-a lansat, ci de prin 2002-2003, cand mi-a trezit interesul, si a devenit emisiunea mea preferata. Nu am incetat sa o urmaresc nici cand am venit in Canada, si pot sa spun cu certitudine ca nu am ratat pana acum nici o editie. Mentionam mai sus ca urmaresc doar doua posturi TV din Romania, Antena 3 si Realitatea TV, pentru ca sunt singurele transmise online in conditii tehnice satisfacatoare. Dar mi-am dat seama ca nici nu am nevoie sa ma uit si la alte posturi TV. Daca te uiti la Cronica Carcotasilor, vezi tot ce se intampla in Romania, si nu mai ai nevoie sa te uti la alte posturi sau la alte emisiuni. Cronica Carcotasilor s-a consacrat ca o emisiune umoristica, un pamflet care trebuie tratat ca atare, si asa mai departe. Dar atunci cand ma uit la Cronica, de mai multe ori imi vine sa exclam “Cum Dumnezeu este posibil asa ceva?”, decat sa rad. Nici nu merita sa mentionez balbele si greselile gramaticale, ortografice sau de exprimare ale celor din televiziuni, ca sunt inocente pe langa adevaratele bube pe care le vedem la televizor, comise de unii realizatori TV, unele vedete, unele starlete, unii politicieni. Pe care le vedem la unele emisiuni de o anumita categorie, mai dupa ora 10pm asa. Si de fiecare data cand vad o asemenea gogomanie la Carcotasi, nu contenesc sa exclam: “Cum Dumnezeu este posibil...?”. Nu-mi vine sa cred in ce hal s-a manelizat, ieftinit si umplut de kitsch media din Romania. Nu pot sa cred ca emisiuni de genul Acces direct (sau Acces din rect, cum plastic au poreclit-o Carcotasii), Un show pacatos al lui Capatos, show-ul Adrianei Bahmuteanu, orice show realizat de Oana Zavoranu de-a lungul anilor cat s-a perindat pe la diverse televiziuni, orice fel de show de la televiziunea lui Dan Diaconescu (in speta serialul lui de 1001 episoade cu Elodia, daca nu cumva 1001 nu mai e un numar care sa insemne mult), orice show de-al lui Dan Negru au priza la publicul din Romania. Sa mai spun ceva si de personajele care apar la aceste emisiuni? Manelisti, matracuci, pitipoance, oameni lipsiti de orice farama de bun simt care isi spala rufele murdare in public (aka in fata intregii natiuni). De cand am inceput sa observ acest fenomen de manelizare in masa in Romania, nu ma opresc sa ma intreb oare cine urmareste aceste productii TV? Daca n-ar avea audienta, n-ar exista in grila televiziunilor; dar nu este o singura editie a Cronicii in care sa nu le vad pe toate laolalta, cu bazaconiile si bombele de rigoare.

Anul acesta Carcotasii sarbatoresc 10 ani de emisiune. In afara de editia din fiecare miercuri, ma uit si la editia aniversara din fiecare sambata, pentru fiecare an din cei 10 ani de existenta. Pana acum am vazut editiile aniversare ale Cronicii pentru perioada 2000-2003, iar in ultima editie de miercuri seara am vazut si un mic preview al editiei aniversare a anului 2004 (pe care urmeaza sa o vad imediat ce va fi uploadata pe site-ul Carcotasilor). Si urmarind “memoriile” Carcotasilor, imi aduceam aminte si eu, pe rand, de fiecare din acele bombe din primii ani ai Cronicii. Tin minte editia din 2002 in care a aparut la Cronica un anumit domn, reprezentant al Romaniei in UE, care a fost surprins beat de camerele de luat vederi, si care s-a apucat sa vorbeasca licentios in fata acestora, tinand neaparat sa puna un mare accent pe un anumit cuvant din jargon care incepe cu m si se termina cu UE. Nu de alta, dar omul era la UE! Tin minte editia din 2003 in care Adrian Nastase i-a invitat pe toti parlamentarii sa vina la Cornu sa-i numere ouale (de gaina nu va indoiti, cum a fost nevoit dupa aia sa-l scuze Ion Iliescu). Stirea cu ouale lui Nastase a facut inconjorul lumii la vremea respectiva, spre rusinea romanilor. O tin minte pe Andreea Esca Bigudesca surprinsa de Carcotasi cu bigudiurile in cap, vorbind licentios si barfind-o pe o colega de-a ei. Iar cea mai tare bomba din primii ani ai Cronicii a fost fara nici o indoiala Marian Vanghelie, 2004, emisiunea Suta la suta a lui Robert Turcescu, atunci cand Vanghelie nu a fost in stare sa conjuge verbul a fi la prezent. Este de departe cea mai puroioasa buba pe care am vazut-o vreodata la Cronica in toti cei 10 ani de cand exista. Dar nici cu cea cu ouale lui Nastase nu-mi este rusine.

Acum cativa ani Traian Basescu a facut o vizita in Spania si s-a intalnit cu Diaspora romana de acolo. A tinut un discurs cu caracter electoral, dar nu i-a convins pe romanii stabiliti in Spania cu aceeasi usurinta cu care reusea sa-i convinga pe romanii de acasa. Iar un domn a si confirmat-o, cand le-a spus jurnalistilor: “De aici lucurile se vad altfel”. Si asa este, va pot confirma si eu acelasi lucru – de aici, adica din Occident, lucrurile se vad si se percep altfel decat acasa in Romania.

Tocmai am aflat ca Misu Gainusa a publicat o carte, Scandura de frizerie. M-a si tentat sa o cumpar, si am rasfoit site-urile editurilor romanesti pentru a comanda aceasta carte, dar si celelalte carti ale lui Misu Gainusa pe care nu le am in biblioteca. In afara de Scandura de Frizerie, Carcotasul cu dioptrii (cum ii spun prietenii, in speta Serban Huidu) a mai publicat Trialoguri carcotase; Cotcodaceli; Un roman rotund: Fara cap si fara coada; Povestiri mortale. Una dintre ele, Cotcodaceli aparuta in 2004, o am si eu in biblioteca personala.

Am avut ocazia sa-i intalnesc pe Carcotasi la o lansare de album in noiembrie 2005, la mine in oras. Intalnirea a avut loc la unul din cluburile din centrul orasului, si nu am ratat ocazia sa-i vad. Am luat cu mine si cartea Cotcodaceli a lui Misu Gainusa pe care o aveam in biblioteca, si nu am plecat de acolo pana cand nu m-am ales cu autografele celor doi Carcotasi pe prima pagina a cartii.

Iata si cateva poze de la acel eveniment.



































Sursa poze: www.fashionstylebeautyandmore.blogspot.com

2 comments:

  1. Frumos articol,frumoase poze!erau mai tineri si mai frumosi.Stiu cat de mult iti placeau Huidu si Gainusa cand erai "acasa",erau buni din pacate incep sa piarda teren pt ca ei trebuie sa umple prea mult spatiu la tv la care lucreaza si "tot ce e prea mult strica".Romania s-a "manelizat"nu cred ca dintr-o oarecare "lipsa de cultura "a celor ramasi acasa,ci mai cu seama cred ca lumea vrea sa rada,sa uite de grija zilei de maine,sa uite ca de maine nu mai are un loc de munca.....si atunci unde sa caute refugiu:la emisiunile amintite care mai bine nu ar exista,cat despre Bahmuteanu...........,nu sunt cuvinte.E adevarat ca noi care suntem afara ne ingrozim de tot ce se intampla acasa ca "state de Romania"a devenit un simbol.Exemplele ar fi multe,sper ca pana revin in tara,lucrurile sa revina macar la nivelul anilor 2000-2005.

    ReplyDelete
  2. Bine ai revenit Gabi, mi-a fost dor de tine. :) Sper sa poti intra mai des pe aici. :)

    ReplyDelete

Thank you for your comments!